Mikor van ránk szükség?
A meglévő hazai épületállomány nagy részénél épületrészek vagy akár teljes épületek nincsenek feltüntetve a földhivatali vázrajzra. Ez akkor probléma, amikor pl. hitel (CSOK, BABAVÁRÓ, OTTHON START stb.) segítségével szeretnénk megvásárolni az adott ingatlant, vagy az épület már a mi tulajdonunkban van, de a felújítására támogatást szükséges felvennünk - minden ilyen esetben a bank kötelezi az építtetőt, hiteligénylőt, hogy tüntesse fel az ingatlanon lévő összes épületet a földhivatali térképre. Ekkor jövünk mi a képbe.
Mit csinálunk?
A kapcsolatfelvételt követően ingyenesen megvizsgáljuk a tárgyi épület szabályosságát, a vonatkozó jogszabályoknak való megfelelőségét és visszajelzünk egyénre szabott árajánlatunkkal. Az ajánlat elfogadását követően helyszíni felméréssel kezdünk, majd elkészítjük a szükséges tervdokumentációt, aminek minimális tartalma: építészeti tervdokumentáció, geodéziai vázrajz, tartószerkezeti szakértői dokumentáció, adott esetben szükség lehet még gépész és elektromos szakágakra is, illetve főépítészi jóváhagyásra. Megbízásunk esetén a teljes eljárás teljesítését vállaljuk egy kézben, generálban.
Fennmaradási engedélyezési terv vagy hatósági bizonyítvány?
Alapvető követelmény, hogy a feltüntetendő épületnek, épületrésznek szabályosnak kell lennie, tehát tartószerkezetileg is meg kell felelnie, illetve építési helyen belül legyen, épületmagassága megfeleljen és a telek beépíthetőségébe is beleférjen - csak ezek együttes fennállása esetében kaphat fennmaradási engedélyt vagy hatósági bizonyítványt.
Fennmaradási engedély
Fennmaradási engedélyt abban az esetben kell kérni, amikor a feltüntetendő épület, épületrész 10 évnél újabb. Fontos megjegyezni, hogy ilyenkor a térképre felvezetéssel együtt jár az, hogy az Építtető minden esetben büntetést kap az épület nagyságától és kivitelezési készültségi fokától függően, ezek a tételek sok esetben milliós nagyságúak. A fennmaradási engedélyezési tervdokumentáció gyakorlatilag egy új épület engedélyezési tervével felel meg, emiatt bonyolultabb és sokkal részletesebb feladat, mint egy 10 évnél régebbi épület esetében a hatósági bizonyítvány megszerzése.
Hatósági bizonyítvány
A hatósági bizonyítvány megszerzése egy egyszerűbb folyamat, mint a fennmaradási engedélyé, itt kevesebb tervet kell készíteni, kevesebb szakágat kell bevonni és az ügyintézés is egyszerűbb, illetve nagyon fontos, hogy itt nem kell semmiféle büntetést sem fizetni az eddig fel nem tüntetett épület miatt. Hatósági bizonyítványt csak 10 évnél régebbi épületre lehet kérni.
